fb
biuro@cottopossagno.pl

WAŻNE WSKAZÓWKI DOTYCZĄCE KOLORÓW

1. Oświetlenie – czyli kolor nie jedno ma imię ... .

      Kolory antyczne są bardzo wrażliwe na oświetlenie, w którym je się ogląda. Inaczej dany kolor wygląda w dzień pochmurny, inaczej w dzień słoneczny, jeszcze inaczej w promieniach zachodzącego lub wschodzącego słońca. Dodatkowo przy różnych oświetleniach uaktywniają się różne kolory składowe (np. żółty bardziej jest widoczny w jasnym oświetleniu, czerwień w silnym świetle staje się bardziej pomarańczowa, w dzień pochmurny jest to ceglana ciemna czerwień.
    Klientów polskich przyzwyczajonych do dachów jednokolorowych doprowadza to rozterki i dysonansu poznawczego .Próbują oni na siłę uzyskać jednoznaczną odpowiedź jaki ten dany kolor właściwie i naprawdę jest. A on niestety jest zmienny.
I w tym jest piękno antycznych kolorów, są to kolory żywe i można się cieszyć nimi jak zmieniają swój charakter w zależności od oświetlenia. Przy wyborze koloru najlepiej jest je oglądać w słoneczny dzień, ale przy niezbyt drastycznym słońcu.

2. Odległość obserwatora od dachu, czyli: „daleko i blisko”.

     Drugą uwagą jest to, że dachówki w kolorze antycznym inaczej wyglądają z bliska a inaczej z daleka. Z bliska wyglądają one przeważnie niezbyt ciekawie, jakby pochlapane farbą. Po ułożeniu na dachu jednak, z odległości z jakiej zwykle ogląda się dach (5-15m), tworzą one unikalną impresjonistyczną mieszankę, przepiękny kolaż kolorów. To jest tak jak z malarstwem impresjonistycznym – z bliska mieszanina kropek, z oddali nabiera sensu i piękna.

      Inaczej jest z podróbkami włoskich kolorów oferowanych przez producentów niemieckich i krajowych. Z bliska taka dachówka jest ładnie pokolorowana, jakby pistoletem do malowania karoserii samochodowych. Ale po ułożeniu na dachu efekt będzie się podobał tylko osobom o zacięciu militarystycznym. Otóż dach wygląda jak po maskowaniu siatką przeciwlotniczą ...

     Tak więc aby ocenić kolor antyczny należy oceniać większą połać dachu z odległości min 3 metrów. Dlatego też zachęcam klientów aby pozwiedzali sobie najbliższe im realizacje dachów, tak aby z pełną świadomością wybrać kolor.

     Ze względu na proces produkcyjny i fakt, że angoby do dekorowania dachówek są miękkie, na dachówkach zdarzają się 2-5mm otarcia angoby w miejscu gdzie w wiązce jedna dachówka przylega do drugiej. Jest to właściwość wszystkich włoskich i francuskich dachówek. To otarcie angoby nie jest uważane za wadę, ponieważ z odległości z której ogląda się dach (5-15m) tak drobne otarcia nie są widoczne. Wykonując zdjęcia dachów z realizacji czasami starałem się dostrzec te mikro-otarcia żeby sprawdzić jak częste one są, ale jest to praktycznie niewykonalne, są na dachu niewidoczne.kolor

     Dla tych którym nie wystarczają kolory opracowane przez designerów producenta, przygotowaliśmy kolory które mogą powstać w wyniku kolorów bazowych.  Zdjęcia tych mieszanek prześlemy na państwa życzenie.